Betalning
Betalning för varor kan ske på flera sätt. Antingen kontant när du, efter överenskommelse, hämtar varan eller får den överlämnad, eller så kan du förskottsbetala genom att antingen sätta in pengar på vårt bankkonto eller betala till vårt bankgiro före leveransen.
Om du hellre vill det, kan du betala via betaltjänsten PayPal. Ett PayPal-konto är helt gratis att ansöka om och inneha. Du ansluter ett konto-/betalkort eller bankkonto till tjänsten, pengarna dras därifrån vid betalningstillfället och överförs till mottagarens konto. Det är både säkert och snabbt och för en köpare helt gratis att använda. Avgiften för tjänsten betalas av säljaren genom en procentsats på den överförda summan. Det kostar oss alltså en liten summa om du använder dig av det här betalningssättet men det uppvägs av att överföringen sker omedelbart. Om du vill betala via PayPal, måste du betala för alla varor, som du köper vid ett och samma tillfälle, samtidigt. Kontakta oss för betalningsadress.
Läs mer om PayPal genom att klicka här. Texten du kommer till finns på svenska.
Priser
Alla priser anges i svenska kronor. På de sidor där texten är på engelska, anges priserna i amerikanska dollar. Kontakta oss om du vill betala i en annan valuta.
Leverans
Du som bor i Stockholm, kan välja att hämta dina varor hos oss eller på en överenskommen plats.
Dina varor levereras annars via Posten, och kostar då på billigaste sätt inom Sverige, från två brevfrimärken. Du betalar porto efter vikt på dina varor. Dina varor levereras i ett vadderat kuvert, inpackade i cellplast.
Säkraste leveranssättet är med rekommenderat brev som för närvarande, i november 2011, kostar 55 kronor. Du får då en avi i brevlådan nästa vardag och kan med den hämta Ditt paket/brev på angivet utlämningsställe. Högsta värde för rekommenderad försändelse är 5000 kronor.
Försändelser som inte skickas rekommenderade kan vi tyvärr inte ta något ansvar för.
Du väljer själv vilken typ av leverans du önskar och står också för kostnaden för densamma. Vi tar inte ut någon expeditions- eller leveransavgift utan tar endast betalt för den faktiska leveranskostnaden.
Leveranstid
Normalt levereras ditt paket senast inom 5 arbetsdagar.
Slutsålda varor
Det kan hända att den vara du önskar beställa också beställs samtidigt av annan kund. I sådana fall gäller "först-till-kvarn..." och tidsangivelsen på beställningen avgör.
Ångerrätt/Öppet köp
Enligt Svensk Distanshandels Branschregler (av 2009-07-01) har du som svensk konsument rätt att ångra ditt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det att du tagit emot varorna. Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka hela eller en del av en order betalar vi tillbaka det belopp du betalat för de returnerade varorna. Returfrakten betalar du själv. Självklart ska varorna returneras helt oanvända och i sin originalförpackning. Vid retur från kund till oss, står kunden för de skador som eventuellt uppstår under transporten.
UNDANTAG från Ångerrätt/Öppet köp
Många av de smycken och presentartiklar vi säljer tillverkas enligt kundens specifikation, det gäller t.ex. alla specialbeställda handmålade saker. Då gäller inte de vanliga reglerna om ångerrätt/öppet köp vid distanshandel, då gäller vad vi som säljare och du som kund, skriftligen via epost, kommit överens om vid beställningstillfället. En sådan beställning är alltså alltid bindande.
Så här säger branschreglerna:
"Om avtalet avser en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars har fått en tydlig personlig prägel, får säljaren och konsumenten skriftligen avtala att det inte skall finnas någon ångerrätt."
Reklamationer
Skulle vi leverera fel antal av en vara, fel vara eller en felaktig vara är vi angelägna om att du meddelar oss detta så snart som möjligt, så att vi får möjlighet att rätta till felet. Enklast gör du detta genom att du vidarebefordrar ordersedeln du fått via epost tillbaka till oss och då även berättar vad som är fel. Vid retur från kund till oss, står kunden för de skador som eventuellt uppstår under transporten. Du betalar returfrakten till oss och om vi bedömer reklamationen som befogad, får du erättning för returfrakten i efterhand. Om reklamationen är befogad får du ersättning för varan, i första hand genom att vi levererar rätt vara eller reparerar en felaktig vara. I andra hand levererar vi en ny, likadan eller likvärdig, vara och i tredje hand återgår köpet och du får ersättning för det du har lagt ut.
Om en vara/förpackning synbarligen är skadad vid utlämningstillfället, anmodas du anmäla detta till Postens representant.